Spinning není jen cyklistika v tělocvičně

spinning

Spinning , skupinové cvičení na stacionárním kole - spinneru, nabývá v poslední době na velké oblibě. A ne bezdůvodně, spinning má totiž hned několik výhod. Spinning je aerobní typ cvičení, což je taková pohybová aktivita, při níž metabolické procesy ve svalech probíhají za přítomností kyslíku. Díky pravidelnému aerobnímu cvičení je možné zvyšovat fyzickou kondici, ale také hubnout. K hubnutí obvykle dochází asi po třiceti minutách cvičení. Spinning je navíc ještě fyzicky náročnější než klasická cyklistika, takže hubnutí je efektivnější.

Co je to spinning

Spinning simuluje jízdu na kole v terénu, ale od klasické cyklistiky se v mnoha ohledech liší. Největší odlišnost spočívá v tom, že spinningové kolo nepracuje na základě setrvačnosti a hmotnosti těla, nýbrž na odporu brzdy. Znamená to tedy, že se na něm šlape jinak než na klasickém kole. Na rozdíl od klasického kola se navíc spinner v zatáčkách nenaklání. Roviny se obvykle jezdí s nižší zátěží, kopce pak prostřednictvím těžší zátěže. Při jízdě se následně střídají dvě pozice – v sedle a ze sedla. Pokročilejší jezdci mohou při spinningu trénovat také sprinty a skoky. Po cvičení by měl následovat potřebný strečink a relaxace.

Spinning nezatěžuje klouby

Díky spinningu se snižuje nejen tuk v těle, ale také krevní tlak a celková hladina cholesterolu. Nižší je také riziko onemocnění srdce. Naopak se zvyšuje oběh a výkon srdce i plic. Kromě toho dochází k procvičení svalů nohou, hýždí, paží i trupu. A co je největší předností spinningu? Na rozdíl od celé řady sportů nezatěžuje kloubní systém a navíc ani není náročný na koordinaci pohybů. Výhodou je také fakt, že se jedná o skupinové cvičení, takže pokud se vám už nebude chtít a budete mít pocit, že víc už nezvládnete, mohou vás ostatní jezdci motivovat a vyhecovat.

Zvolte si své tempo při spinningu sami

Skupinové tempo jízdy na spinningovém kole udává rytmus puštěné hudby, zátěž si však každý jezdec může zvolit sám podle svých schopností. Spinning probíhá pod vedením lektorů.Aby bylo cvičení účinné a neúměrně nezatěžovalo tělo, musí být spinningové kolo správně nastaveno. Výška sedla by měla být nastavena tak, aby se vaše koleno ve spodní úvrati záběru jen mírně pokrčilo. Pozice sedla musí být taková, aby lokty byly v pohodlné vzdálenosti od řídítek a byly také mírně pokrčené. Pokud se spinningem začínáte, tak si nastavte řídítka do vyšší pozice. Až se budete zlepšovat a budete se na spinningovém kole cítit jistě a pohodlně, můžete si výšku řídítek postupně snížit až na úroveň sedla.

Co je při spinningu zakázáno

Kromě správného nastavení spinneru je ale nutné dát si při spinningu pozor i na jiné věci. Zakázáno je například šlapat dozadu, mohlo by totiž dojít k uvolnění pedálů spinningového kola a následnému zranění. Pokud zrovna nedoplňuje tekutiny, musí se jezdec držet oběma rukama, ale zároveň se nesmí opírat předloktím o řídítka. Krční páteř by totiž byla nesprávně skloněná. Špičky nesmí být při jízdě propnuté, jinak by totiž hrozila drsnatina holenní kosti. Jezdit bez zátěže je povoleno pouze při zahřívání a poté při zklidnění. Při jízdě nad sedlem by dále nemělo dojít k vychýlení hýždí z jeho prodloužené osy.

Poprvé na spinning

A co si vzít na spinning s sebou? Především čisté boty s pevnou podrážkou, ve kterých se budete cítit pohodlně. Co se týče oblečení, nejvhodnější jsou cyklistické kraťasy, tričko, rukavice a případně i čelenka, ale přijít můžete v jakémkoli sportovním oblečení. Důležitá je láhev s pitím, minimálně s 0,7 litru, při spinningu je totiž důležité dbát na dostatečný pitný režim. Nezapomeňte ani na malý ručník na otírání potu. Neztratí se ani malý zámeček, v některých sportovních centrech totiž mají šatní skříňky bez zámku.

Instruktoři spinningu jsou tu pro vás

Pokud jste se na spinning vydali vůbec poprvé, měli byste o tom informovat svého instruktora. Ten vám totiž dá potřebné instrukce a nastaví vám spinningové kolo. Nesprávná jízda by totiž vašemu zdraví rozhodně neprospěla. Jakmile budete mít spinner správně seřízený, položte polštářky chodidel na střed pedálů. Nezapomeňte se ujistit, že máte pevně utažené tkaničky a vaše nohy jsou bezpečně zajištěny v klipsnách. Vzhledem k tomu, že spinningové kolo má pevný převod, musíte v případě, že chcete zastavit pedály, zvolna zpomalovat rychlost šlapání do pedálů. Jestliže potřebujete nutně zastavit okamžitě, pak stiskněte bezpečnostní brzdu. Jakmile se vám udělá nevolno či pocítíte závrať, pak pomalu zastavte pedály a informujte o svém stavu vašeho instruktora.

Při spinningu se dobře hubne

K hubnutí a zlepšení fyzické kondice dochází při správném cvičení již po několika lekcích. Cvičební lekcespinningu přitom obvykle trvá 55 minut až hodinu. Prvních pět minut je věnováno rozjetí a rozehřátí a poté následuje samotná hlavní část lekce. Posledních pět až deset minut pak bývá vyhrazeno na protažení. Hodina spinningu bývá často doplněna také závěrečným posilováním břicha a dalších problémových partií.

K samotnému spalování tuků a hubnutídochází při aerobním cvičení, tedy i při spinningu, ve chvíli, kdy se dostanete na pětapadesátaž pětašedesát procent své maximální tepové frekvence. Tuto maximální tepovou frekvenci je možné přibližně vypočítat následovně: od čísla 220 odečtete svůj věk. Pokud je vám například třicet, znamená to, že vaše maximální tepová frekvence 190. Abyste mohli hubnout ze svých tukových zásob, musí se tedy vaše tepová frekvence pohybovat kolem hodnoty 104 až 123. Pro zvyšování fyzické kondice je potřeba vyšší intenzita cvičení, asi 70 až 80 procent maximální tepové frekvence.

Nebojte se, že budete po spinningu vypadat jako Rambo

Často se objevuje obava, že místo kýženéhohubnutípři spinningu příliš naroste svalová hmota na stehnech. K tvorbě svalů však dochází pouze při cvičení s velkou zátěží. Proto pokud máte pocit, že vám při spinninguaž moc rostou svaly na stehnech, pak stačí omezit intenzitu, nezvedat si zátěž a snížit počet jízd do kopců.


Kalorické hodnoty potravin slouží pouze jako orientační pomůcka při redukci váhy. Optimální hmotnosti dosáhnete pouze vyváženým jídelníčkem, dostatkem pravidelného pohybu a přísunu tekutin.

TIP NA DNEŠEK

Lunární kalendář na dnešní den: