Pitný režim

Pitný režim

Maslowowa pyramida dává odpověď na to, co je nejdůležitější proto, abychom zvládli existovat a vše fungovalo tak, jak má. Je vystavěna na fyziologických potřebách, jenž by měly tvořit pevný základ: dýchání, regulace teploty, potřeba tělesné integrity, spánku, potravy, vylučování, fyzické aktivity, rozmnožování a na konec jsme nechali dnešní téma, kterým je potřeba vody, tedy pitný režim. Jakmile je jedna potřeba potlačena, zanedbávána nebo naopak příliš upřednostněna, tělo se začne bránit, což může mít jako následek fyzické a psychické změny. V případě hubnutí se samozřejmě jedná hlavně o faktor potravin, pitného režimu a pohybu. Kdo umí naslouchat svému tělu, jistě nemá ani s jedním potíže.

Pitný režim není věda

Článků, pojednání, odborných studií, rad a tipů je všude spousta. Voda jako životadárná tekutina je součástí naší existence, vždyť i tělo je přibližně z 60% tvořeno právě jí. Doplňování tekutin, tedy pitný režim, je nezbytné pro udržení dobrého zdravotního stavu. Tělu je potřeba naslouchat, protože jakýkoliv nedostatek se projeví – jak pocitově, tak vizuálně. Nemělo by se pít jen když je žízeň, která už je projevem zmíněného nedostatku. Vždy by proto měla být možnost napít se, v ideálním případě vody, minerálky či bylinného nebo ovocného čaje. Čím méně cukrů bude v nápoji obsaženo, tím lépe.

  •  Ledviny a játra toho mají na práci hodně a čištění organismu není žádná legrace, proto je třeba jim činnost usnadňovat – a to právě dostatečným pitným režimem. Přítomností cukrů jim však neulehčíte, proto preferujte neslazené (a to ani umělými sladidly) nápoje. Snižuje se také riziko ledvinových a žlučových kamenů.
  • Dostatek energie také závisí na přísunu tekutin. Pokud málo pijete, pak je organismus unavený, bez života a šťávy. Malátnost, zhoršená soustředěnost a změny nálad mohou mít také původ v nedostatku pitiva.
  • I bolest hlavy může být příčinou nedostatku vody. Než sáhnete po tabletkách, zkuste chvíli popíjet vodu po doušcích (nikoliv nárazově velké množství), mělo by se vám ulevit. Dehydratace organismu o sobě dává vědět i touto cestou.
  • Aby v organismu mohlo všechno šlapat, musí buňky i tkáně obsahovat správné množství vody. Jakmile se snižuje, slábnou a tím se oslabuje i imunita. Pitný režim má tedy co dočinění i s obranyschopností. Díky častějšímu chození na toaletu se také rychleji vylučují toxiny z těla. V létě, kdy se tělo více potí, tekutin s toxiny vyloučí více, proto je nutno zvýšit přísun tekutin.
  • Vizuálně se nedostatek tekutin pozná slabou pokožkou s našedlým odstínem. Navíc ztrácí pružnost. Jestli máte dostatek tekutin a dodržujete pitný režim, poznáte podle jednoduchého testu: dvěma prsty sevřete a jemně natáhněte kůži na hřbetě ruky – jestliže se svižně vrátí do původního stavu a nejsou na ní známky „štípnutí,“ pak je vše v pořádku. Pokud se ale natahuje pomalu a jsou viditelné vrásky, sáhněte po lahvi s vodou!
  • V neposlední řadě má voda a pitný režim vliv na metabolismus, který popohání. Zpracovává tak rychleji jak potravu, tak odpadní látky. Všechny orgány udržuje v chodu a i díky tomu se budete cítit mnohem lépe. Navíc zahání pocit hladu, takže rčení o tom, že hlad je převlečená žízeň, není jen oblíbenou výmluvou pro návštěvu pohostinství.
  • Voda také účinkuje v procesu růstu svalů a vylepšuje schopnost metabolizovat tuk. Dodržujte proto pitný režim!

Pitný režim při sportu

Kolik denně vypít?

Názory se různí a pravděpodobně je množství vypité vody jedním z nejdiskutovanějších témat životního stylu a zdraví vůbec. Ideální je vzít si z každé rady to nejlepší a ve výsledku vše přizpůsobit svému tělu a vlastním potřebám. Pokud má někdo problém vypít denně 2 – 2,5 litru tekutin, jak bývá nejčastěji doporučováno, na sílu by se do toho rozhodně nutit neměl.

Při běžném dnu vydá člověk přibližně litr tekutiny močí, půl litru pocením a kolem 0,3 litru se spotřebuje metabolickými procesy. Vše se samozřejmě přizpůsobuje podle toho, kolik vody organismu dopřejete. Podle výše zmíněného se však dá usoudit, že příjem kolem dvou litrů je dostatečný. Pokud sportujete, je nutno počítat s vyšším výdejem pocením, a o to navýšit pitný režim (stejně tak v horkých dnech).

Pijte podle váhy

Pro optimální příjem se také často využívá vzorec, který zohledňuje i váhu jedince. Je totiž nesmysl, aby osoba s padesáti kilogramy měla vypít tolik, co devadesátikilový pořízek. Proto vynásobte svoji váhu hodnotou 0,035 – výsledek vám ukáže, kolik litrů tekutin byste měli během dne přijmout. Kromě váhy je ale potřeba zohlednit i aktuální zdravotní stav, krevní tlak a stav ledvin. U sportovců se pak daný vzorec moc neuplatní.
Vyšší příjem tekutin by měli mít ti, jenž trp nadváhou a ti, kdo pijí kávu a černý čaj (obojí odvodňuje).

Základní body správného pitného režimu

  • do celkového pitného režimu rozhodně nezapočítávejte alkohol
  • při pitném režimu pozor na nápoje, které odvodňují: káva, černý, zelený nebo kopřivový čaj
  • denně by se nemělo vypít víc, než půl litru minerálky
  • slazené nápoje podávejte jen výjimečně (colové nápoje, multivitaminy apod.); obsahují látky, které zabraňují dostávat se vodě do krve. Proto také neuhasí žízeň.
  • džusy obsahují také mnoho cukru, ovšem rozředěné vodou jednou za čas nezaškodí, hodí se hlavně ráno
  • vhodnější je pít více před obědem
  • v průběhu náročné sportovní aktivity také moc nepijte a i po tréninku dopíjejte vypocené tekutiny po doušcích
  • pocit žízně neodpovídá skutečné potřebě tekutin

Nedostatečný pitný režim = dehydratace

Při dehydrataci se z organizmu ztrácí voda bez náhrady. Už jen mírná forma má za následek změny organizmu, zejména únavu. Kromě množství ztracené tekutiny záleží i na celkovém zdravotním stavu (fyzickém i psychickém) a na prostředí (vlhkost, teplota).
Následkem je malátnost, bolest hlavy, při dlouhodobější nebo často opakované dehydrataci je to potom porucha trávení nebo funkce ledvin.

Příznaky dehydratace

  • Sucho v ústech (dásně i jazyk), suchá kůže po celém těle
  • Pocit žízně
  • Nevolnost, slabost
  • V horších případech omdlévání, zvýšená teplota

Tipy na osvěžující nápoje pro správný pitný režim

Že někomu nechutná obyčejná voda z kohoutku je poměrně časté – a přitom je to nejlepší a nejlevnější, co může být. Proto stačí malá a nenáročná úprava, aby pocit nechuti zmizel. Do sklenice nebo džbánu s vodou můžete dle libosti přidávat plátky citrusových plodů, zázvoru nebo máty. Vzájemně se dá vše kombinovat nebo používat samostatně. Příchuť vody lehce změní a třeba voda s okurkem je v létě nejvíce osvěžujícím nápojem. Na efekt pak lze přidat i jahody, třešně apod. Chuťové buňky tím lehce oklamete a tělu dodáte potřebné tekutiny.


Kalorické hodnoty potravin slouží pouze jako orientační pomůcka při redukci váhy. Optimální hmotnosti dosáhnete pouze vyváženým jídelníčkem, dostatkem pravidelného pohybu a přísunu tekutin.

TIP NA DNEŠEK

Lunární kalendář na dnešní den: