Lněné semínko jako zajímavá potravina při hubnutí. Nezapomeňte jej ale rozemlít!

Lněné semínko

Každý, kdo se kdy byť jen okrajově zajímal o hubnutí nebo zdravý životní styl už to slyšel. Jestli chcete být zdraví, jezte vlákninu. Jestli chcete zhubnout, jezte vlákninu. A jednou z nejprospěšnějších potravin obsahujících vlákninu je lněné semínko – vynikající pomocník při redukčních dietách. Kromě toho, že vám pomůže cítit se sytě, obsahuje i další látky jako omega-3 mastné kyseliny a lignany, které můžou usnadnit proces zbavování se přebytečných kil. Lněné semínko má navíc pouhých 37 kalorií na polévkovou lžíci a je tak jednoduché zahrnout jej do diety bez překročení denních kalorických plánů. Lidem s určitými nemocemi a zdravotními problémy ale můžou víc uškodit než pomoci.

Lněné semínko je obsah plodu modrokvětého lnu setého. Tobolky obsahují semínka charakteristické svým vejcovitým plochým tvarem a lesklou žlutou až hnědošedou barvou. Pochází z Asie, odkud pochází i jeho původní hindský název alsi, u nás se ale využívá už od středověku. A v dnešní době získává stále na větší popularitě. Skládá se ze tří pro zdraví a hubnutí důležitých látek – omega-3 mastných kyselin, lignanů a především vlákniny, a to z něj dělá jednu z nejvyhledávanějších potravin mezi těmi, kdo chtějí zhubnout.

Vláknina v lněném semínku – konec neutišitelné chuti k jídlu

Lněné semínko je velmi bohaté na vlákninu a proto má významný vliv na trávení. Vláknina ve lněném semínku totiž absorbuje vodu, nabobtná a v takové podobě vydrží opravdu dlouho. Zaplní tak velký prostor v žaludku a to přivodí pocit plnosti, člověk se cítí sytý po delší čas a nemá nutkavou potřebu jíst. Potlačené jsou i chutě na nezdravá jídla. Vláknina ve lněném semínku je navíc v tračníku zpracovávána bakteriemi, které zvyšují počet hodných bakterií a může tak pomoct s hubnutím.

Rozpustná vláknina v lněném semínku tedy zpomaluje trávení, ale také zabraňuje glukóze prudce zvyšovat hladinu cukru v krvi. A vyrovnaná hladina cukru v krvi pomáhá s hubnutím, protože jakýkoli nadbytečný nashromážděný cukr by se okamžitě ukládal v podobě tuku. Vysoký krevní cukr má navíc další negativní efekt na redukci váhy. Aktivuje uvolňování inzulínu, což tělu říká, aby přestalo s rozkládáním uloženého tuku. To znamená, že tělo nebude odbourávat přebytečný tuk při výdeji energie při tělesné zátěži. Vláknina v lněném semínku tak udržováním hladiny cukru v krvi prokazuje hubnoucímu člověku velkou službu.
Jedna lžíce lněného semínka obsahuje dva gramy vlákniny, a proto i takto malá porce může být účinná. V jedné zahraniční studii z roku 2012 vědci potvrdili, že nápoj obsahující pouhé dva a půl gramu vlákniny ze lněného semínka pomohlo potlačit chuť k jídlu a zapříčinilo tak, že testovaní jedli méně.

Lněné semínko pomáhá s hubnutím i díky omega-3 mastným kyselinám

Lněné semínko obsahuje také nezanedbatelné množství kyseliny alfa-linolenové, nebo-li ALA, což je důležitá omega-3 mastná kyselina. Tělo přeměňuje z jídla získanou ALA na kyselinu eikosapentaenovou (EPA) a dokosahexaenovou (DHA) a právě tyto omega-3 mastné kyseliny významně snižují riziko kardiovaskulárních onmocnění jako jsou infarkty a podobně. Zároveň ale dostatečný přísun omega-3 mastných kyselin pomáhá s nadváhou a jejich konzumací se dá podle studie časopisu European journal of clinical nutrition z roku 2013 předcházet obezitě. A jak to tyhle mastné kyseliny, kterých je lněné semínko plné, dělají? Významně navýší hladinu hormonu tukových buněk adiponectinu, a ten pak reguluje metabolismus lipidů a glukózy. Je to zkrátka hormon, který se stará o to, aby ve vašem těle tuky a cukry fungovaly tak, jak mají a nebyl jich nadbytek.

Další prospěšnou složkou lněného semínka jsou lignany. Ty působí jako antioxidanty – zpomalují růst rakovinotvorných buněk a bojují se záněty – a zároveň snižují cholesterol v krvi a pomáhají tak předcházet nemocem srdce. A jako skoro vše ostatní, co ve lněném semínku najdeme, i lignany přispívají k procesu hubnutí. Snižují hladinu lipidů a glukózy v krvi a zabraňují tak metabolickému syndromu. Lignany jsou tedy pro zdravý životní styl neocenitelné a právě lněné semínko je spolu se sezamovým semínkem jejich jediným významným potravinovým zdrojem. Přičemž lněné semínko jich obsahuje dokonce osmkrát tolik jako sezamové.

Jak jíst lněné semínko pro zdravé hubnutí

Na lněném semínku je dobré to, že ho můžete konzumovat na desítky různých způsobů, podle toho, co vám nejvíc vyhovuje. Je ale důležité vědět, že je semínko nutné důkladně rozkousat nebo lépe, předem rozdrtit či rozemlít. Celé lněné semínko totiž projde trávicím traktem zcela neporušené a nebude mít žádný efekt. Ale rozdrcené jej můžete ho přidat úplně kamkoli a smíchat s čímkoli vás napadne.

Lněné semínko je chutné třeba v salátech nebo polévkách, je možné ho přidat do jogurtů, ovesné kaše, mysli, ale třeba i do karbenátků. Jeho chuť je v podstatě neutrální a i proto je jeho použití tak univerzální. Lněné semínko se dá kombinovat se slaným i sladkým, můžete ho smíchat s těstem na domácí chléb i na buchtu. V každém případě je ale potřeba jídla se lněným semínkem důkladně zapít. Vysoký obsah vlákniny vyžaduje dostatečný přísun tekutin, jinak by vám v těle napáchala víc škody než užitku.

Na co si dát u lněného semínka pozor

Lněné semínko je ve většině případů a pro většinu lidí považované za bezpečné a prospěšné doplnění stravy. Kvůli některým jeho aktivním složkám ale může mít zvláště u lidí oslabených nemocí i nežádoucí účinky. V nadměrném množství může mít lněné semínko projímavý efekt, jsou i případy, kdy vyvolává nevolnost, zvracení, průjem nebo bolesti břicha. A pokud máte cukrovku, rakovinu, trpíte nějakým druhem krvácivé poruchy či potravinové alergie, nebo máte jakoukoli jinou chronickou nemoc, rozhodně byste si měli před tím, než si dáte lněné semínko, promluvit s lékařem.

Pro kýžený efekt je také důležité správné skladování lněného semínka. Uchovávat by se mělo v chladu, nejlépe v ledničce. A jakmile ho jednou rozemelete nebo rozdrtíte, spotřebujte ho nejpozději do 24 hodin, jinak jeho složky začnou ztrácet své ozdravné účinky.


Kalorické hodnoty potravin slouží pouze jako orientační pomůcka při redukci váhy. Optimální hmotnosti dosáhnete pouze vyváženým jídelníčkem, dostatkem pravidelného pohybu a přísunu tekutin.

TIP NA DNEŠEK

Lunární kalendář na dnešní den: