Jojo efekt

Jojo efekt

Jojo efekt, neboli opětovné přibírání na váze, vzniká především v důsledku velmi rychlého a nepřiměřeného hubnutí. Pokud dojde za krátkou dobu k výraznému poklesu hmotnosti, tělo se začne instinktivně bránit. Po skončení drastických diet a hladovek přepne na ekonomický režim a všechny přijaté živiny začne okamžitě opět ukládat. 

Co je jojo efekt

Jedná se o neustále se opakující snižování a zvyšování váhy. Jojo efekt se objeví ve chvíli, kdy chce člověk zhubnout radikálně a ve velmi krátké době. Nastolení velmi přísného režimu vystřídá dříve či později opět návrat ke starým zvykům, protože hladovky a odpírání stravy se nedají dlouhodobě vydržet. Pokud tedy naše tělo zpozoruje, že dostává stále méně a méně energie, živin, vitamínů a minerálů, najede na úsporný systém a v obavě o ještě horší časy si i to málo, co přijme, schovává do zásoby. Dochází pak ke zpomalování metabolismu a ukládání tuků. K tomu, aby člověk opět zhubnul, bude muset příště ještě více omezit přísun potravin. To už se mu bude ale hubnout daleko hůř a naopak velmi lehce přibere vše s několika kily zpět. Zásadní totiž je, že při drastickém hubnutí nehubnete tuky, ale spíše svalovinu a také vodu. Po ukončení diety přiberete ale zpět tuk, ne ztracené svaly. Tomuto bludnému kruhu se říká jojo efekt. Další příčinou k jojo efektu může být rychlý návrat k původním nevhodným stravovacím návykům, a to i po zdravém a rozumném hubnutí. Tato varianta není tak zdravotně nebezpečná jako při nezdravém hubnutí.

Předcházení jojo efektu

Při hubnutí nepoužívejte zázračné pomocníky, zaměřte se na zmenšení porcí, vybírejte zdravé potraviny, naučte se jíst pravidelně 5-6x malé porce po 2-4 hodinách. Začněte se hýbat – ideálně 2x v týdnu zapojte aerobní aktivitu (běh, cyklistika, in-line bruslení, plavání). Při takovémto postupu budete hubnout tuk a budovat si svalový tonus.

Proč je dobré mít svaly

Každé půlkilo svalů navíc z posilování spálí dalších 50 kalorií denně. Celý tento proces není jen o hubnutí, je o začátku zdravého životního stylu. A právě ten způsobí, že si váhu udržíte opravdu natrvalo. Některé potraviny je prostě nutné omezit a jiné zase přidat. Jídelníček musí být vyvážený a chutný, aby byl dlouhodobě udržitelný. Strava musí být pestrá, ale vyhýbat se nevhodným potravinám – tučným, smaženým, mastným jídlům, polotovarům, živočišným tukům, přejídání sladkostmi apod. Vaše strava musí mít vhodný poměr bílkovin, cukrů a tuků. Nevyhýbejte se mléčným výrobkům, masu, vejcím, celozrnným výrobkům, zdravým tukům (kvalitní rostlinné oleje, rybí tuk). Nepřejídejte se, nehladovte.

Sportovní aktivita jako metoda předcházení jojo efektu

Při sportu musíte dbát na několik faktorů, abyste dosáhli svého cíle. Hlavní je důkladné protažení před i po cvičení. Sníží se tak riziko zranění a pomůžete svým svalům, aby se nezkracovaly a nestávaly se při posilování tak rychle pomalými a ztuhlými. Při cvičení dejte pozor na správné dýchání – nádech v uvolňovací části, výdech v pracovní. Druhým problémem při cvičení jsou špatné techniky provádění cviků.

Pokud si nejste jistí, jak cviky provádět správně, dopřejte si na úvodní hodinu v posilovně trenéra, který vše vysvětlí a poradí. Při špatném a nevhodném pohybu si můžete způsobit svalové dysbalance, bolesti zad a kloubů a vaše pohybová aktivita přijde vniveč. Při cvičení se musíte zaměřovat na všechny svalové skupiny, žádnou neopomíjejte, tělo je třeba trénovat komplexně. Nezapomínejte na celou oblast core a hluboko uložené svalstvo. A především ženy, nezapomínejte na ruce. Mnoho žen se bojí, že při posilování s činkami nebo větší zátěží bude mít velké svaly, tak to ale není. Vhodnou zátěží efektivitu svého tréninku pouze posílíte a navíc vaše paže získají tvar. Cvičení je zásadním pomocníkem proti vzniku jojo efektu!

Psychická rovnováha

Nejdůležitější, při změně životního stylu, který by měl vést k lepšímu zdraví a zdravé hmotnosti je ovládat svou psychiku. Musíte si věřit a snažit se odbourávat stres. Důležité je, mít zdravé sebevědomí, které bude růst při cestě za lepším zdravotním stylem a hezčí postavou. Zapomeňte na lenost a slabou vůli a pokud při své cestě za zdravým životním stylem uklouznete, nebudete se hlídat ve svém jídelníčku nebo zapomenete jít běhat, nic se neděje. Hlavně s režimem nepřestávejte. Lidé, kteří opakovaně drží diety, padají do bludného kruhu jojo efektu a i po menším uklouznutí svou snahu často vzdávají. Pokud budete mít jednou za čas chuť na něco sladkého, nemá cenu se trápit a cukry si dopřejte. Nutné ale je se velmi rychle ukáznit a vrátit se zpět do kolejí zdravého stravování. Zdravý životní styl se musí stát vaší součástí a radostí, po čase už nepůjde o otázku hubnutí, ale automatická volbu. Nikdy se nesmí zdravý životní styl stát vaším vězením. To by mělo rychlý konec a opět – jojo efekt.

Ideální váha a strach z jojo efektu

Až se vaše vytrénované a ozdravené tělo zastaví na vhodné hmotnosti, je dobré s hubnoucím režimem přestat a najet do stabilizačního programu. Ale pozor! To neznamená návrat do starých kolejí a přejídání. Ve chvíli, kdy dosáhnete své hmotnosti, nepřestávejte se hlídat. Stravujte se stále zdravě, střídmě a pravidelně po malých porcích v běžných časových intervalech. Je nutné uvědomit si, že pokud budete dodržovat zásady zdravého stravovaní a přiměřeně se hýbat, žádný jojo efekt nenastane.

Není potřeba si z počítání kalorií a fitness režimu udělat náboženství, ale také na druhou stranu je nutné se kontrolovat, aby se plíživě nevrátily staré návyky a ručička váhy nešla opět nahoru. Celý proces redukce váhy musí být plynulý a přiměřený. Rychlé a radikální hubnutí je pro lidské tělo z hlediska jeho fyziognomie jednoduše neudržitelné. Veškerá snaha a odříkání jsou pak zbytečné a následně vedou nejen k jojo efektu, tedy opětovnému nabírání váhy, ale i k psychické nepohodě a pocitu selhání.

Nepřestávejte sportovat, protože sport vám vždy pomůže odbourat přebytečné kalorie, tvarovat postavu a budovat svalový tonus.

Sport, zdravá pravidelná strava a zdravá psychika – to je nejlepší bojovník proti jojo efektu.


Kalorické hodnoty potravin slouží pouze jako orientační pomůcka při redukci váhy. Optimální hmotnosti dosáhnete pouze vyváženým jídelníčkem, dostatkem pravidelného pohybu a přísunu tekutin.

TIP NA DNEŠEK

Lunární kalendář na dnešní den: