Cholesterol

Cholesterol - tento pojem mnohé z nás až děsí. Jak to s ním ale ve skutečnosti je? Je to nebezpečná látka, které se máme bát, nebo je to jen velká bublina kolem nás? Cholesterol je pro náš organismus v jisté míře nepostradatelný. Takže pokud s ním umíme zacházet, nemusíme se ho rozhodně bát. Ba naopak. Ale pokud nepřemýšlíme nad tím, co jíme, můžeme se dočkat za pár let velkých potíží.

Cholesterol: hodnoty v krvi

Cholesterol je steroidní látka, která v našem těle zapříčiňuje tvorbu vitaminu D a hormonů. To samo o sobě mluví o jeho nepostradatelnosti. Jeho hodnoty by neměly přesahovat určitou danou míru. Ta se měří v milimolech na jeden litr - mmol/l.

  • Pokud je hladina cholesterolu v krvi do 5,16 mmol/l, je to v pořádku a nemusíme přistupovat k radikální úpravě jídelníčku.
  • Při hladině 5,16 - 6,18 mmol/l jsme na hranici, kdy bychom měli už přemýšlet, jak poupravit naše stravovací návyky.
  • Zjištěná hodnota cholesterolu v krvi nad 6,18 mmol/l nám už naznačuje vážný stav a měli bychom dát na doporučení lékaře ohledně jídelníčku.

Cholesterol je tuková látka, kterou obsahuje každá naše buňka. Je důležitý pro stavbu mozkových buněk a hormonů. Naše tělo si ho z velké části dokáže vyrábět samo, ale částečně ho dostáváme a přijímáme i v jídle. Právě nadbytečným přijímáním v jídle si způsobujeme zdravotní obtíže. Pokud je tedy hodnota cholesterolu v krvi nad 6,18 mmol/l, riskujeme cévní a srdeční choroby, infarkt nevyjímaje. V tomto případě je velmi důležité dbát rad doktora a dodržovat přísně stanovenou dietu. Zvýšené hladině cholesterolu se říká hypercholesterolémie. Máme pak zvýšené ostatní tuky v těle, které mohou zapříčinit vážné nemoci.

Jak snížit cholesterol

Zde je základní seznam potravin, které obsahují vyšší procento cholesterolu, a tedy bychom je měli vynechávat v případě vyšší hladiny v krvi.

NEJEZTE TEDY:

  • pečivo: hlavně bílé a sladké
  • smažené přílohy z brambor jako hranolky, americké brambory a krokety
  • vaječné těstoviny
  • tučná masa
  • vnitřnosti
  • kompoty
  • veškeré pokrmy s majonézou (majonézové saláty)
  • mléčné výrobky, jako sýry, jogurty
  • tučné – slanina, máslo, škvarky
  • slazené šťávy a džusy
  • alkohol, hlavně tvrdý a aromatický
  • fastfoodová jídla
  • sladkosti: bonboniéry, čokolády, bonbony
  • kořenicí směsi
  • zmrzlina

Toto je stručný výčet potravin, které člověk s vysokým cholesterolem nemá jíst, případně jen svátečně a v malé míře.

Vysoký cholesterol není nemoc

Vysoký cholesterol není nemoc, kterou bychom chytili třeba stejně jako chřipku. Ba naopak, je to mnohem závažnější, protože za zvýšenou hladinu si vždy můžeme jen a jen my sami. A to svými stravovacími návyky. Proto nejlepší prevencí je jíst se selským rozumem. Což znamená, že i v případě, že chodíte do práce od rána do večera a máte málo času, neřešte jídlo rychlým obědem ve fastfoodu a při cestě. Dopřejte si ten luxus a zajděte si na vařené jídlo z opravdových potravin - přírodních. Případně si večer uvařte něco malého s sebou do práce a to si druhý den ohřejte.

Pokud se v rodinné anamnéze vyskytuje dispozice k vysokému cholesterolu, jako prevenci byste měli tyto potraviny omezit na minimum. Můžete tak snadno zabránit vzniku zdravotních obtíží. Jestli takové predispozice nemáte, neznamená to, že jste v klidu a můžete do sebe „cpát“ cokoli. Protože i kdyby to nezvedlo hladinu cholesterolu, vaše domácí váha si toho jistě všimne. A obezita se většinou s těmito problémy úzce pojí. Proto dbejte na to, co jíte, kdy jíte a kolik jíte. A hlavně myslete na to, jak jíte. Jelikož to, jakým způsobem jíte, ovlivňuje vaše zdraví se stejnou důležitostí jako otázka "co". Je velký rozdíl, zda kvůli času nesnídáte, oběd sníte při cestě a večeříte „lovecky“ - co doma zbylo v lednici - a ještě například v deset večer. Tím si své zdraví poškozujete úplně nejvíc.

Jestliže už máte od lékaře nasazenou cholesterolovou dietu, dbejte na to, ať jíte v klidu. I to vašemu zdraví velmi pomůže. Každý člověk by si měl alespoň na tři hlavní jídla dne (snídaně, oběd, večeře) vyšetřit čas. Najíst se v klidu, v sedě a bez čtení, přemýšlení, bez odcházení od jídla. Stresem při jídle tělo nemůže v klidu analyzovat, co do sebe dostalo. Tím pádem se často stává, že dá žaludek mozku pozdě pokyn o sytosti - hlavně pokud hltáte. A pokud u toho ještě čtete nějakou zprávu do práce nebo článek, docílíte akorát toho, že se přejíte, bude vám těžko, dostaví se pocit únavy a ke všemu dostanete za hodinu pocit hladu a chutí.

Cholesterol v každém věku

Dokud jsme mladí, vnímáme stravování jako nutné zlo v našem životě. Většinou moc nepřemýšlíme, jak máme jíst, jen prostě doplníme zásoby, abychom mohli dýchat, chodit, mluvit a přemýšlet. Mladý organismus je sice odolnější, ale to neznamená, že si nepamatuje všechny stravovací křivdy a v pozdějším věku nám je krutě nepřipomene. Proto i v mladém věku bychom se měli zamyslet nad tím, co jíme.

Zmrzliny, alkohol a sladké je velmi chutné, ale nemusíme to konzumovat každý den. Stejně tak hamburgr si dáme rádi. Jenže nás už většinou nenapadne, že je to pro naše zdraví spíše škodlivé než přínosné. Pokud tedy máte chutě na něco "cholesterolového" a můžete si to dopřát - dopřejte. Ale zkuste si to uvařit doma a z kvalitních surovin, ať si zbytečně nehuntujete tělo. Takový domácí hamburger je nejen lahodnější, ale také u něj víte, co jste si do něj přesně dali a kolik (na základě kalorických hodnot potravin). Tudíž se najíte zdravěji a chutněji, než kdybyste si zašli do fastfoodu.

Zamyslete se nad tím, co jíte, kolik cholesterolu v tom je, a zda je tak nutné ho do sebe dostávat. Je to vaše zdraví, jen vy rozhodujete jak bude vaše tělo fungovat, nikdo jiný.

TIP NA DNEŠEK

Lunární kalendář na dnešní den: