Eliptický trenažer

Eliptický trenažer

Eliptický trenažer se nachází snad v každém fitness centru, ale v poslední době se objevuje také v čím dál větším množství domácností. Svou oblibu si eliptický trenažer zasloužil tím, že se jedná o jeden z nejefektivnějších strojů na cvičení, díky němuž je možné si protáhnout celé tělo. Eliptický trenažer navíc nezatěžuje kloubní aparát.

Do cvičení na eliptickém trenažeru (zkráceně elipticalu) se zapojují nejen nohy a ruce, ale také ramena i břišní a hýžďové svaly. Na rozdíl od oblíbených rotopedů tak eliptický trenažer umožňuje formovat celou postavu.

Na co si dávat pozor při výběru eliptického trenažeru?

Vzhledem k tomu, že jejich cena není příliš vysoká, pořizují si lidé eliptické trenažery přímo do domácností. Tím totiž ušetří za pravidelné návštěvy fitness centra a rovněž si mohou cvičení na eliptickém trenažeru zpříjemnit sledováním oblíbeného filmu, poslechem příjemné hudby či četbou knihy. Pokud si také chcete eliptický trenažer pořídit, měli byste si dávat pozor na několik základních věcí.

Především je potřeba zjistit, jestli má stroj eliptického trenažeru dostatečně pevnou konstrukci a kvalitní brzdný systém. Důležitý je také u eliptického trenažeru tichý chod. Pokud by eliptický trenažer vrzal při každém pohybu, pravděpodobně by vás radost ze cvičení brzy přešla. A všechny ostatní členy domácnosti také. Před nákupem byste si rovněž měli zjistit, jaké má eliptický trenažer možnosti nastavení zátěže a programy. Při výběru eliptického trenažeru je potřeba dbát také na délku záruční doby.

Aby bylo cvičení na elipticalu co nejpříjemnější a zároveň co nejefektivnější, je nutné při jeho výběru brát ohled na to, kdo bude na stroji cvičit. Eliptický trenažer totiž musí odpovídat hmotnosti i výšce cvičícího a musí mít odpovídající délku kroku – ta závisí na průměru zadního kola.

Eliptické trenažery mívají podobně jako rotopedy magnetickou brzdu, která zaručuje tichý běh, ale i poměrně dlouhou životnost. Dražší eliptické trenažéry navíc mají elektromagnetickou (indukční) brzdu řízenou počítačem. Ta umožňuje velice vysoké zátěže a je rovněž více odolná, takže je vhodná pro profesionální fitness centra.

Nejlepší je na eliptickém trenažeru cvičit hned ráno na lačno

Eliptical je výborný pomocník nejen při zvyšování fyzické kondice, ale rovněž při hubnutí. Jestliže se snažíte zhubnout, nejlepší je cvičit hned ráno na lačno. Po nočním spánku je totiž v organismu nejméně krevního cukru a tělo tak musí sáhnout do svých tukových zásob. Pokud nemůžete cvičit hned po ránu, pak je nejlepší cvičit na eliptickém trenažeru dvě až tři hodiny po jídle, aby došlo k efektivnímu spalování tuků a tedy i hubnutí.

Pohyb na eliptickém trenažeru není úplně přirozený, jako je tomu například na běžeckém pásu, proto je potřeba si na něj nejdříve zvyknout. Cvičení na eliptickém trenažeru ale vůbec není těžké, jak by se mohlo na první pohled zdát. Jeho podstatou je dobrá koordinace pohybů rukou a nohou. Pokud si říkáte, že vaše pohyby jsou naprosto nekoordinované, nemusíte se ničeho bát.

Začátečník na eliptickém trenažeru

Po nějakém čase stráveném na eliptickém trenažeru se vaše pohyby rychle zkoordinují. Jestliže se cvičením na eliptickém trenažeru teprve začínáte, věnujte se nejdříve práci nohou. Ruce si položte na madla tak, abyste se cítili co nejpřirozeněji, a stůjte rovně. Cvičení na eliptickém trenažeru je totiž především o přenášení váhy z jedné nohy na druhou – obdobně jako na stepperu. Na rozdíl od cvičení na stepperu je však na eliptickém trenažeru možné procvičit i horní část těla.

 

A jak často se má na eliptickém trenažeru cvičit? Pokud začínáte, je lepší nejdříve zvolit nižší intenzitu, aby si tělo pomalu zvyklo na pravidelný pohyb a vám se cvičení neomrzelo po několika málo dnech. Jakmile se vám zlepší fyzická kondice (tedy přibližně po měsíci), je dobré cvičit třikrát až čtyřikrát týdně po dobu třiceti až čtyřiceti minut. Záleží však na vašich možnostech, nemá smysl se zbytečně přepínat. Také hned nevolte nejvyšší zátěž, ke všemu dospějte postupně.

Hubnutí na eliptickém trenažeru je snadné

Pokud chcete prostřednictvím cvičení na eliptickém trenažeru hubnout, pak byste se měli pouze zlehka zadýchávat, při větší intenzitě totiž dochází k posilování. Pro kvalitní hubnutí je důležité dbát na tepovou frekvenci. Ta by měla dosahovat pětapadesáti až pětašedesáti procent maximální tepové frekvence. Maximální tepovou frekvenci si můžete velice zhruba vypočítat tak, že od čísla 220 odečtete svůj věk. Měření tepové frekvence přitom už je součástí většiny eliptických trenažerů.

Možnosti cvičení na eliptickém trenažeru

Dobré je při cvičení na eliptickém trenažeru sledovat rovněž počet kroků za minutu. Ten by se po zahřátí měl pohybovat kolem 140 až 160. Aby bylo cvičení pestré, neměli byste zapomínat ani na sprinty, což je běh rychlostí nad 160 kroků za minutu. Důležité je také to, na kterou část těla se momentálně soustředíte. Jestliže budete přenášet svou váhu především na paty, pak budete nejvíce posilovat zadní stranu stehen a hýžďové svalstvo. Pokud se ale opřete o prsty, potom posílíte hlavně lýtkové svaly. Jestliže si chcete posílit břišní svalstvo, pak choďte bez toho, abyste se drželi rukama za madla, ty nechte volně podél těla. Bude totiž potřeba, abyste udržovali rovnováhu, čímž se budou zatínat právě břišní svaly.

Výborné je také šlapání pozadu, tímto způsobem se posilují především hýžďové svaly a stehna. Chození pozadu ale trénujte opatrně, jakmile se při tomto cvičení nebudete cítit pohodlně, pak cvičte jenom normální chůzi po směru. Nezapomeňte také dbát na dostatečný pitný režim, při cvičení na eliptickém trenažeru se totiž rozhodně zapotíte.


Kalorické hodnoty potravin slouží pouze jako orientační pomůcka při redukci váhy. Optimální hmotnosti dosáhnete pouze vyváženým jídelníčkem, dostatkem pravidelného pohybu a přísunu tekutin.

TIP NA DNEŠEK

Lunární kalendář na dnešní den: