Kalorické hodnoty potravin

Chcete-li začít žít zdravěji a omezit ve svém jídelníčku zbytečné kalorie navíc, začněte se správným výběrem potravin. Kalorické hodnoty potravin přehledně rozdělené do tabulek Vám pomohou zorientovat se v běžně používaných potravinách a jistě v nich najdete méně kalorickou a stejně chutnou variantu.

Není žádným tajemstvím, že výdej energie má být v rovnováze s jejím příjmem, aby si tělo neukládalo „zásoby“. Ovšem není nutné se striktně držet nejnižší kalorické hodnoty potravin, je třeba dbát také na správný poměr živin. Kalorické hodnoty potravin jsou pouze orientačním pomocníkem pro změnu Vašeho jídelníčku v případě, že se rozhodnete pro změnu životního stylu konzumací zdravých potravin.

Co je kcal a kJ?

Kalorie je definována jako množství tepelné energie nutné k zahřátí 1 g vody o výchozí teplotě 1°C. Vzhledem k tomu, že je tato hodnota příliš malá, používá se její tisícinásobek, tedy kilokalorie (kcal).

Joule je definován jako energie, kterou vynaloží práce jednoho wattu, který působí jednu sekundu. Ze stejných důvodů jako u kalorie se pro praktické účely užívá tisícinásobek, tedy kilojoule (kJ).

Naše kalorické hodnoty potravin Vám řeknou obě tyto hodnoty, ale pro představu takto funguje převodní poměr mezi kcal a kJ:

kJ = kcal x 4,1868 (4,2 kilojoulu je jedna kilokalorie)
kcal = kJ x 0,2388 (0,24 kilokalorie je jeden kilojoul)

Kalorické hodnoty potravin


maso-250 Maso a masné výrobky

Maso je důležitým zdrojem bílkovin a dalších potřebných látek. Ovšem ne každé maso je vhodné pro udržení štíhlé postavy. V případě, že se snažíte o redukci váhy, měly by jídelníček úplně opustit masné výrobky, tedy hlavně uzeniny, které se vyrábí z nekvalitního masa, a i to je zde zastoupeno v malém procentu, zbytek nahrazují hlavně tuky. 


mořské plody Ryby a dary moře

Ryby obsahují kvalitní lehce stravitelné živočišné bílkoviny a velké množství vitamínů a minerálů, proto jsou vhodnou součástí zdravého jídelníčku. Rybí maso se doporučuje i jako prevence proti mnoha chorobám a má nízkou energetickou hodnotu, tudíž je také ideální při redukční dietě.


bílkoviny (2) Mléčné výrobky a vejce

Mléčné výrobky nabízené na našem trhu se z velké většiny tváří jako dietní, ovšem realita je zcela jiná. Zvláštní pozornost je třeba věnovat ochuceným tvarohům a dezertům, které jsou zpravidla velmi tučné a navíc obsahují velké procento cukru. Samotné mléko, ať už odtučněné, či plnotučné není žádnou kalorickou bombou, v podstatě mezi těmito druhy mléka není žádný zásadní rozdíl, neboť zde jde o procenta tuku v sušině.


prilohy Přílohy

V české kuchyni se tradičně používají velmi kalorické přílohy, které se při troše snahy dají upravit tak, aby neztratily nic ze své chuti, ale naopak ztratily po kalorické stránce. Pokud je naším cílem snížení váhy, měli bychom se úplně vzdát smažených hranolek, knedlíků z bílé mouky a jiných sice chutných příloh, ale také kalorických bomb.


nezdrava jidla Fast Food

Jídla z tzv. rychlých občerstvení jsou pro pravidelnou konzumaci naprosto nevhodná pro vysoký obsah tuků a cukrů. Téměř všechna tato jídla mají velmi vysokou energetickou hodnotu, ovšem výživová hodnota je naopak velmi nízká, což způsobí, že se sice najíme, ale pouze „prázdných kalorií“, tudíž pocit sytosti dlouho nevydrží.


zelenina Zelenina

Dostatek čerstvé zeleniny dodá tělu potřebné vitamíny, vlákninu a další látky prospěšné Vašemu zdraví. Zelenina není potřebná jen při dietách a jako základ vegetariánské stravy, látky obsažené v zelenině potřebujeme úplně všichni. Kalorická tabulka udává počet kalorií a energie na 100 g zeleniny, přičemž denní příděl čerstvé zeleniny by měl být minimálně 400 g.


ovoce Ovoce

Čerstvé ovoce by mělo být součástí každého zdravého jídelníčku. Aby byla strava vyvážená, je ideální kombinovat více druhů ovoce, ovšem ne každý druh je vhodný například při dietě kvůli vysokému obsahu cukru. Kalorické hodnoty potravin je tedy třeba sledovat i u ovoce, zvláště snažíme-li se o snížení váhy.


chleba Pečivo

Pečivo obsahuje hodně sacharidů, proto je vhodnější součástí dopolední svačiny či snídaně. Bílé pečivo však obsahuje tzv. prázdné kalorie, proto by přednost mělo dostat pečivo celozrnné nebo vícezrnné. Ovšem pozor na tmavé pečivo, které rádi obchodníci vydávají za zdravé. Může být pouze obarvené karamelem.


luštěniny Luštěniny

Luštěniny by v jídelníčku neměly chybět hlavně pro vysoký obsah bílkovin, vlákniny a sacharidů. Tyto látky zasytí na dlouhou dobu i přes nízký energetický příjem, tudíž jsou také vhodným doplňkem při redukční dietě. Díky obsaženým bílkovinám jsou i pro vegetariány ideální náhradou za maso a masné výrobky.


čokoláda Sladkosti

Obezita už se stala civilizační chorobou, kterou trpí nejen dospělí, ale i malé děti. Kromě velkého přísunu nesprávných tuků ji mají na svědomí i cukry obsažené ve sladkostech, které obsahují „prázdné kalorie“. I když mnohdy není snadné si odepřít svou oblíbenou pochoutku, existují méně kalorické alternativy, které mohou tyto „prohřešky“ kvalitně zastoupit.


voda Nápoje

Dodržování pitného režimu je bezesporu velmi důležitou součástí každého dne, abychom se necítili unaveně. Ovšem ne každou tekutinu je vhodné pít ve větším množství, zvláště jde-li o slazené nápoje typu Coca-cola. Pro velmi vysoký obsah cukru jsou tyto nápoje naprosto nevhodnou součástí jídelníčku nejen pro děti, ale i pro dospělé, kteří se rozhodli pro zdravý životní styl.


Kalorické hodnoty potravin slouží pouze jako orientační pomůcka při redukci váhy. Optimální hmotnosti dosáhnete pouze vyváženým jídelníčkem, dostatkem pravidelného pohybu a přísunu tekutin.

TIP NA DNEŠEK

Lunární kalendář na dnešní den: